Avasta Marienholmi poolsaart - Scandium

Avasta Marienholmi poolsaart

Tere tulemast Marienholmi poolsaarele! See aastakĂŒmneid suletud olnud piirkond avati taas 2022. aastal. LĂ€hiaastatel areneb siia uus elukeskkond koos merevaatega kodude, mĂ€ngleva maastiku ja kultuurisihtkohtadega. Visiooni jĂ€rgi vĂ”iks poolsaare etteotsa kerkida ka kutsuv SPA-hotell, mis armastatud Haapsalu kuurortvĂ”lud uuel tasemel linnaelanike ja – kĂŒlaliste sĂŒdamesse tooks. Marienholmi poolsaart arendab Scandium Kinnisvara koos 3+1 Arhitektide ja TajuRuum Maastikuarhitektidega. Esimeste kodude ehituse algus on kavas 2023. aastal.

Marienholmi kodud on mĂŒĂŒgis! Vaata lĂ€hemalt: marienholm.com.

Uuri edasi

Poolsaare vÀÀrikas ajalugu

Marienholmi poolsaar tĂ€nu oma pikergusele kujule ja linnasisesele asukohale on unikaalne paik kogu LÀÀnemere regioonis. Poolsaare tipus asus 19. sajandil sadam, mis juba toona vÔÔrustas prominentseid rigipĂ€id ja kĂ”rgeid kĂŒlalisi. Ka nimi oli asukohal ilus – Marienholm.

Möödunud sajandil asus poolsaarel vÔimas kalatööstus, mis 90ndate alguses uksed sulges. 2022. aastal omandas poolsaare Scandium Kinnisvara, kes veel samal suvel varisemisohtlikud hooned lammutas ja piirkonna avalikkusele taasavas.

Marienholmi nime kasutamine on tagasi pöördumine poolsaare algse nime juurde. Kuigi Krimmi holm on olnud kĂ”ige populaarsem nimetus 1895. aastast alates, on poolsaare ajalugu siiski sellest vanem. Krimmi holmi moodustavad kaks laidu, mida aastatel 1800–1860 loeti veel Vasikaholmi osadeks.

Kaardil aastatest 1848, 1859 ja 1860 on poolsaarele viidatud ka kui Sadama vĂ”i Maarja saarele (Hafen oder Marien Insel), mis oli Vasikaholmiga ĂŒhendatud teede kaudu. Teed rajati ilmselt seoses uue sadama rajamisega Krimmi holmi tippu 1860. aastal. Vanimateks hooneteks holmil olid 1862. aastal rajatud kĂ”rge viiluga kiviait, millest osa on tĂ€naseni poolsaare tipus sĂ€ilinud, ning vahimaja. 1884. aastal on poolsaart nimetatud juba Maarja holmiks (Marienholm). 1895. aasta kaardil on juba aga kasutusel uus nimi Krimm – poolsaar nimetati ĂŒmber Krimmi sĂ”ja (1853–1856) mereblokaadi mĂ€lestuseks.

Uus sadam

1860. aastal rajati Krimmi holmile sadam. See lubas esmakordselt Haapsalus randuda suurema sĂŒvisega laevadel. Sadamal oli oluline roll Haapsalu arengus – raudtee jĂ”udis Haapsallu hiljem, alles 1905. aastal. Enne seda saabusid kĂŒlalised kuurorti peamiselt meritsi just siitkaudu. Sadamas ootasid neid voorimehed, kes kĂŒlalised mugavalt linna viisid.

Kuni teise maailmasĂ”jani randusid Uues-Sadamas nii kala- kui ka reisilaevad. Sadama tĂ€htsus vĂ€henes pĂ€rast raudtee valmimist. 1930ndadetel aastatel kajastub ajakirjanduses pilt sadamast, mida viimati sĂŒvendati sajandi alguses ning mis ei rahulda enam kohalike vajadusi. Olulisemaks oli kujunenud linnale lĂ€hemal asuv Vana Sadam. 1936. aastal planeerisid linna- ja veeteede valitsus hoopis kolmanda sadama rajamist raudteejaama juurde, mis lihtsustaks kaupade edasi transportimist ning oleks ka kohalikele mugavam kasutada. Aasta lĂ”pus aga otsustati siiski Tallinnas Veeteede Valitsuse koosolekul sĂŒvendada Vana Sadamat.

Krimmi holmi kalatööstus

Aastatel 1946–1978 tegutses Krimmi holmil Haapsalu Kalakombinaat (aastatel 1973–1978 nimetusega Haapsalu Eksperimentaalne Kalakombinaat), mis oli esimene kalakasvatusega tegelev ettevĂ”te LÀÀnemaal. Lisaks kalakasvatusele töödeldi siin ka pĂŒĂŒtud saaki. 1979. aasta alguses liideti kalakombinaat kalurikolhoosiga „LÀÀne Kalur” ning kombinaadi varad kanti ĂŒle kolhoosi koosseisu. „LÀÀne Kalur” asutati 1949. aastal, mil Haapsalu kalurid otsustasid “vabatahtlikult” kolhoosiks koonduda. Kolhoos saavutas oma tippsuuruse 1985. aastal, mil töölisi oli 2114.

Krimmi holm tÀnapÀeval

1986.–1988. aastatel RPI Eesti Projekti poolt koostatud Haapsalu generaalplaani kirjutati linnaarhitekt TĂ”nis Padu eesvedamisel sisse, et kalatööstus tuleks linnast jĂ€rkjĂ€rguliselt vĂ€lja viia, kuna see rikkuvat Haapsalu visuaalset ilmet ning tekitavat holmidele viivatel elamurajoone ning sanatooriumite ĂŒmbrust lĂ€bivatel tĂ€navatel liiga palju liiklust. Plaan oli kĂ”ik „LÀÀne Kaluri” allĂŒksused (v.a. sadam, laevaremonditsehh ja kontor, mis pidid jÀÀma BĂŒrgermeistri holmile) 1995. aastaks kolida Lihula maantee tööstusrajooni.

„LÀÀne Kalur” lĂ”petas tegevuse 1991. aastal ning see jagati kaheks vĂ€iksemaks osaĂŒhinguks. Kalatööstus jĂ€tkus Krimmi holmil 2005. aastani, mil suleti lĂ”plikult poolsaarel tegutsenud Hako Kalatööstus. Veel samal aastal mĂŒĂŒdi holm Helter Kaubandus OÜ-le (praegune Kroonikeskus OÜ), kes planeeris Krimmi holmile suurt elamurajooni. Viimane plaan ei realiseerunud ja holm jĂ€i ligi viieteistkĂŒmneks aastaks suletult seisma. 2022. aastal ostis Krimmi holmi Scandium Kinnisvara AS, kes asus veel samal aastal lagunevaid hooneid lammutama ja poolsaart uueks elukeskkonnaks ette valmistama.

Veetorn

Poolsaare kohal kÔrguv veetorn valmis 1960. aastal. TÔenÀoliselt ehitati torn ainult kohalikule kalatööstusele. Veetorni kÔrgus on 17 meetrit, pÔhja pindala on 19,6 m2 ning mahutavus 333 m3.

Foto: Meremuuseum SA

Sadamaait

Uus-Sadama kĂ”rge viiluga sadamaait rajati sadama juurde 1862. aastal vilja hoiustamiseks. 1945. aastal ehitati ait ĂŒmber kala soolamispunktiks. Samast aastast alates kuulus ait Haapsalu Eksperimentaalse Kalakombinaadi omandisse. 1950. aastate lĂ”pus lammutati aida kaks ĂŒlemist korrust. TĂ€naseks on sĂ€ilinud ainult osa aidahoone alumisest korrusest.

Linnalegend rÀÀgib, et aida ehitamiseks kasutati linnusest pĂ€rinenud kive. PĂ€rast aida ĂŒlemiste korruste lammutamist kasutati kive omakorda muudes ehitistes ĂŒle linna.

Foto: Meremuuseum SA